Jom Follow.....

Saturday, March 12, 2011

Kelapa Oh Kelapa

Kelapa adalah salah satu komoditi pending dalam kehidupan masyarakat kita. Tanaman yang mempunyai seribu macam kegunaan ini agak sinonim dengan kehidupan masyarakat Melayu dan Malaysia.Namun begitu komoditi ini juga tidak terlepas dengan isu naik turun harga bergantung kepada musim-musim tertentu terutama yang melibatkan perayaan di negara ini.

Harga kelapa parut buat masa kini berada di antara RM 1 hingga RM 2 bergantung kepada dimana ianya diperolehi. Jika di pasar-pasar tani kita masih boleh mendapat harga RM 1 bagi setiap biji yang diparut. Tetapi di kedai-kedai runcit pula, harganya boleh mencecah RM 2 sebiji di sekitar lembah Kelang.Teringat pada zaman sekitar 26 tahun yang lampau, ketika penulis berumur 12 tahun, kelapa yang dijual kepada peraih cuma berharga antara 6 hingga 12 sen sebiji bagi kelapa gambut manakala bagi kelapa botak pula hanya dapat dijual tidak lebih daripada 5 sen sebiji.

Kelapa gambut ialah kelapa yang dikopek , yang mana pengopek mengekalkan sedikit sabut di atas biji kelapa tersebut. Manakala kelapa botak ialah kelapa yang dibersihkan terus daripada sabut dengan licin yang mana, ianya mungkin mengakibatkan jangka katahanannya semakin kurang.Kelapa botak terjadi disebabkan kesilapan yang berlaku ketika proses mengopek dilakukan.Bayangkan dengan harga yang rendah, amat tidak berbaloi untuk melakukan kerja-kerja mengumpulkannya. Pada masa itu, kelapa muda belum popular lagi. Kelapa muda menjadi mangsa penulis ketika bekalan air dah habis, maka air kelapa muda mula menjadi sasaran menghilangkan dahaga, sehinggakan pada suatu ketika, penulis sanggup mandi dengan air kelapa disebabkan cuaca yang teramat panas.

Kelapa tua juga menjadi mangsa digunakan sebagai pelampung ketika mandi manda di parit-parit yang ada di sekitar kampung. Kadangkala pokok kelapa juga dijadikan pentas terjunan dari aras yang lebih tinggi untuk buat terjunan ketika mandi di parit-parit.

Namun begitu, zaman cepat berlalu, dan kelapa sekarang nilainya agak tinggi dengan kepelbagaian kepenggunaannya serta pertambahan permintaan disebabkan pertambahan penduduk.Tambahan pula air kelapa muda sekarang ini agak tinggi permintaannya.Kenaikan harga makin tidak dapat dibendung apabila lebih banyak kawasan tanamannya telah diganti dengan tanaman lain seperti kelapa sawit dan sebagainya. Faktor kecurian hasil tanaman kelapa memburukkan lagi keadaan disebabkan ciri-ciri hasil tanaman berkenaan yang mudah dicuri oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab pada bila-bila masa termasuk diwaktu malam.

Penulis berpendapat bahawa sudah tiba masanya dasar-dasar tertentu dilakukan agar penawaran bekalan kelapa dapat distabilkan agar pengguna tidak dibebankan dengan kenaikan harga kelapa.Insentif-insentif serta skim galakan perlu diperkenalkan bagi menggalakkan pelaburan di dalam bidang penanaman kelapa bagi memastikan bekalan berterusan pada masa akan datang.Langkah mengimport yang diamalkan sekarang ini didapati kurang berkesan kerana ianya bakal mengakibatkan pengaliran wang keluar jika harga komoditi berkenaan terus meningkat dipasaran antarabangsa.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...