Jom Follow.....

Sunday, March 27, 2011

Sagon

Penulis amat teruja apabila terlihat bungkusan-bungkusan yang dijual di salah sebuah kedai makan popular di Sungai Buloh pada 13 Mac 2011 yang lalu. Setelah diamatinya, rupa-rupanya bungkusan tersebut adalah sejenis makanan ringan tradisional masyarakat melayu yang dijual pada harga RM 1.20 setiap satu. Ianya kini telah dikomersialkan oleh beberapa pengusaha terutanya di negeri-negeri utara semenanjung.Semestinya penemuan ini mengingatkan penulis semasa zaman persekolahan dahulu di mana makanan ringan ini sering disediakan ibu pada waktu-waktu petang. Kadangkala penulis membawa ke sekolah sebagai makanan ringan.

Bahan utamanya tak silap penulis ialah tepung beras, kelapa parut , gula dan garam.Campuran ini perlu digoreng dalam jangkamasa tertentu sehingga timbulnya aroma yang menyedapkan.

Namun begitu, terdapat pantang larang utama ketika memakannya, iaitu kita dilarang bercakap ketika menikmatinya. Jika tidak, tersemburlah tepung-tepung diudara jika kita bercakap.Cara bungkusannya juga agak ringkas, iaitu sama ada kelongsongnya dibuat dengan kertas berbentuk kon atau hanya dengan memasukkannya ke dalam kelongsong aiskrim plastik panjang.

Penulis yakin makanan ringan tradisi seperti ini lebih selamat dari kandungan bahan-bahan yang tidak menyihatkan seperti yang ada pada kebanyakan makanan-makanan ringan yang lain. Jika aspek pembungkusan dan promosi yang agresif dilakukan, penulis yakin makanan ini akan dapat dikomersialkan bukan hanya di dalam negara bahkan di luar negara juga.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...