Jom Follow.....

Tuesday, March 29, 2011

Lempeng ,Tuak(Nira) Dan Rojak Keting di Marang Terengganu

Adalah menjadi kelaziman bagi penulis untuk menjamu selera dengan Lempeng dan Tuak(Nira)  berperisa..Aiskrim apabila berkunjung ke Kuala Terengganu.Tuak ini bukanlah minuman keras seperti difahami oleh kebanyakan orang.Hidangan dua dalam satu itu sudah semestinya. menjadi tradisi jika ke sana. Manakala Lempeng pula dibuat dengan kelapa yang dibakar dalam bentuk bulat macam roti canai. 

Selain itu, penulis juga sekali sekala menikmati tapai pulut yang dibungkus dengan daun sebagai pencuci mulut. Namun , tapai pulut sudah biasa dijamu di marata-rata tempat di Malaysia.

Rojak Keting dan Nira Beraiskrim
Lokasi tempat makan ini berada di kawasan Marang, berhampiran sebuah masjid yang sinonim dengan sebuah parti pembangkang di sini. Baru-baru ini pula ketika penulis berkunjung, kedai makan berkenaan turut juga memperkenalkan menu baru iaitu Rojak Keting. Bahan komponen utamanya ialah daging lembu yang diambil dibahagian keting kaki haiwan berkenaan.Jamuan berkenaan dibungkus di dalam plastik seperti yang dipaparkan di dalam gambar. Rasanya bagi penulis, agak boleh tahan(sebagai bahan cicahan-masam manis) semasa makan dengan lempeng atau roti.

Dengan adanya menu tambahan ini, maka hidangan berkenaan bolehlah dikatakan menjadi menu 3 dalam 1. Jika anda berpeluang ke sana, jangan lepaskan peluang untuk mencuba menu berkenaan. Selamat mencuba....

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...