Jom Follow.....

Saturday, March 19, 2011

Bercakap Dengan Jin

Apabila melihatkan rata-rata drama atau filem di Malaysia menjadikan cerita seram sebagai tajuk utama, penulis tercuit kisah-kisah lampau.Teringat ketika dahulu semasa kecil, penulis sering mengikuti suatu bahan bacaan yang mengaitkan kisah seram yang bertajuk "Bercakap Dengan Jin". Nama penulis juga agak ringkas iaitu Tamar Jalis.

Semasa menulis artikel ini, penulis cuba carian google dengan menggunakan nama penulis buku berkenaan. Rupa-rupanya rata-rata kisah siri Bercakap Dengan Jin juga telah diblogkan di http://tamarjalis.blogspot.com/. Sekurang-kurangnya dapat juga membaca siri berkenaan kembali memandangkan koleksi penulis sudah musnah dimakan anai-anai atau dibuang semasa penulis melanjutkan pelajaran. Apa yang nak ditulis di sini bukan berkaitan dengan kisah yang dipaparkan dalam siri berkenaan, tetapi apa yang pernah dialami oleh penulis sendiri.

Bercakap dengan Jin sebenarnya tidak asing bagi penulis kerana penulis pernah berpeluang berbuat demikian. Mereka juga dibahagikan kepada dua golongan iaitu yang beriman dengan Allah dan Rasul dan tidak kurang juga dari golongan yang kufur. Jin dari golongan kufur perlu dijauhi sama sekali kerana mereka sudah semestinya akan mendatangkan mudarat terhadap kehidupan didunia dan akhirat. Penulis mulanya agak kurang yakin adanya golongan ini , namun apabila penulis meminta mereka kejutkan penulis bangun subuh, perkara berkenaan benar benar berlaku.Selain dari itu setelah melalui ilmu yang diperolehi, memang di dalam Islam telah menerangkan kewujudan golongan berkenaan.

Penulis juga pernah mengirimkan agar mereka mencari batu delima dari Mekah ketika mereka menunaikan umrah, dan dengan keizinan Allah, mereka telah menunaikan janji apabila mereka pulang dari menunaikan Umrah. Caranya, biarlah menjadi sebahagian rahsia dalam hidup penulis sendiri.

Mereka juga pernah mengajar beberapa petua atau ayat-ayat penerang hati dari sumber Al Quran dan Sunnah dalam usaha berjaya dalam pelajaran. Selain daripada itu air jampi dan kismis menjadi santapan penulis terhadap tujuan dan usaha yang sama.Namun begitu, apa yang menjadi anjakan paradigma terhadap penulis berlaku apabila penulis pernah gagal dalam suatu peperiksaan ketika berumur 11 tahun. Peristiwa ini berlaku ketika peperiksaan semakin hampir. Arwah ayah penulis menegur kerana penulis  tidak mengulangi pelajaran kerana perasaan yang begitu yakin akan dapat mengharungi peperiksaan. "Rilek la bapak.." kata penulis bila bapa menegur kealpaan penulis.Bapa penulis hanya tersenyum sinis melihat gelagat penulis ketika itu.

Bila peperiksaan datang menjelma, memang petua dan penerang hati berkesan iaitu manakala minda dan idea penulis terang benderang, dalam keadaan tanpa idea untuk menjawab soalan. Ini disebabkan kurangnya membaca dan membuat latihan.Selepas tamatnya peperiksaan , penulis dengan kecewa meluahkan persoalan kepada bapa atas apa yang berlaku. Dengan tenang dan tersenyum bapa penulis membalas lebih kurang begini" Kalau hang makan kismis berlori-lori , minum air jampi berbotol-botol sampai kembung sekali pun, tetapi dalam keadaan masih tidak mahu membaca buku atau mengulangkaji.. tak akan ada maknanya". Minta tolong dengan jinpun...., depa nak boleh buat apa? Tambah beliau lagi.Penulis dengan kecewapun berkata " Kalau Bancik Dapat A (Dalam hati 5 A laa..) , bancik nak minta kita buat kenduri kesyukuran dan sebagai  tanda berserah kepada Yang Maha Esa.

Apabila keputusan peperiksaan dikeluarkan, memang cerah dan terang sekali lagi, penulis hanya dapat 1A sahaja. Yang lain ikut turutan B,C, D, yang merupakan suatu kombinasi huruf yang menarik. Tetapi yang mengejutkan bapa penulis tetap hendak meneruskan niat membuat kenduri kesyukuran. Rupanya bagi beliau ketika itu, 1A amat bermakna bagi beliau. Habis dicanangkan kepada rakan-rakannya yang hadir pada majlis berkenaan tujuan diadakan pada masa sesi doa selamat. Penulis pada ketika itu terasa amat malu dibuatnya serta hanya mampu tersenyum kelat sahaja. Mulai dari itu, penulis tak menoleh ke belakang lagi terpaksa belajar sedaya upaya agar sejarah tidak berulang kembali....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...