Jom Follow.....

Saturday, March 19, 2011

Jus Kurma

Jus kurma adalah salah salah satu minuman yang penulis amalkan untuk mengekalkan kecergasan badan. Selain daripada penyediaannya yang agak mudah, ianya menggunakan bahan asli dan tanpa melibatkan campuran bahan pengawet dan sebagainya.Antara bahan yang penulis gunakan dalam penyediaannya ialah buah kurma, madu lebah, susu cair dan tidak dilupakan bahan utamanya ialah air . Buah kurma yang telah diasingkan daripada bijinya perlu dikisar(menggunakan blender) bersama air panas agar ianya mudah hancur.

Kisaran tersebut kemudiannya dicampur dengan air masak yang telah sejuk sebelum dicampur dengan madu lebah beserta susu cair.Kuantiti campuran bergantung kepada citarasa masing-masing. Minuman ini disyorkan agar diamalkan sama ada diwaktu pagi atau pada sebelah malam.

Setakat ini, petua ini memberi kesan yang positif kepada penulis. Dengan amalan ini, penulis tak perlu mengambil ubat ubatan "supplement" untuk mengekalkan kesegaran tubuh badan.Disamping itu dapan mengelakkan memakan jamu-jamu atau makjun yang sememangnya sampai sekarang penulis gagal menelannya, kerana rasanya yang tak menyenangkan. Begitu juga dengan amalan seperti meminum jus pegaga yang mana rasanya juga agak memualkan bila meminumnya.

Bagi penulis kaedah meminum jus kurma ini adalah merupakan kaedah yang paling mudah, ideal dan ringkas untuk diamalkan. Cuma kita perlu rajin sedikit untuk menyediakannya, apatah lagi bahan-bahan seperti buah kurma dan madu lebah pada masa sekarang ini amat mudah didapati di mana-mana. Namun begitu keberkesanannya adalah bergantung kepada tahap kesihatan seseorang itu . Namun begitu, apa yang penting ialah sama ada ianya berkesan atau tidak , atas keizinan yang Maha Kuasa.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...