Jom Follow.....

Saturday, July 14, 2012

Peluang Menjadi Usahawan Pembekal Tenaga Elektrik

24 Syaaban 1433

Penulis tertarik dengan peluang untuk mendapatkan pendapatan secara purata sebanyak RM 500 sebulan dengan menjual tenaga elektrik. Ianya seperti yang dilaporkan di Berita Harian.

Menurut laporan, pemilik kediaman yang menyertai program menjual tenaga diperbaharui kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) berpeluang mendapat pulangan RM500 sebulan untuk selama 21 tahun.

Tawaran kepada 2,000 rumah di Semenanjung dan Sabah yang sedia memasang panel solar di rumah mereka dijangka dibuka bulan depan atas dasar setiap rumah menjana empat kilowatt tenaga.  Pengerusi Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA), Tan Sri Dr Fong Chan Onn, berkata pihaknya menyasarkan 10,000 rumah dilengkapi panel solar tahun depan dan 100,000 menjelang 2020.
"
 Pemilik rumah boleh mendapatkan nasihat dan keterangan daripada pemasang panel solar bertauliah berhubung kesesuaian rumah dan kosnya. Maklumat lanjut boleh didapati di laman web www.seda.gov.my.

 "Halangan terbesar menyertai program ini adalah modal yang agak besar sehingga RM10,000 untuk menjana setiap kilowatt atau RM40,000 untuk empat kilowatt. Walaupun tinggi, mereka boleh memperoleh pendapatan purata RM500 sebulan dan pulangan modal selepas enam tahun," katanya semalam.

Maklumat lanjut: Berita Harian Online

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...