Jom Follow.....

Monday, February 14, 2011

Bronok Oh Bronok

Artikel asal telah ditulis pada 5 Februari 2011
 
Saya amat terkejut apabila menonton Majalah 3 sebentar tadi yang membuat liputan tentang Bronok di Langkawi. Bronok merupakan hidupan laut yang berbentuk macam ubi keledek.Dalam liputan berkenaan hidupan berkenaan dijadikan sajian makanan sebagai contoh ianya boleh dibuat kerabu.

Teringat masa zaman remaja saya yang mana saya pernah bekerja sebagai nelayan disekitar perairan Pulau Pinang.Bronok memang tiada nilai dan tak ada sesiapapun menjadikannya makanan di tempat saya.Malah ianya mendatangkan masalah jika bot Pukat Kengka yang ditunda, menaikkan berbakul-bakul Bronok. Satu hal pula kami terpaksa membuangnya dengan menggunakan cakuk untuk memisahkannya dengan tangkapan lain seperti udang dan ikan.

Jika makin ramai yang mula memakan Bronok, lambat laun, para nelayan di tempat saya di Sungai Udang, Seberang Perai Selatan,boleh la tersenyum sekarang. Tapi bagi saya, "tidok le teman lalu memakannya......geli geleman dibuatnye... he..he.. Buat orang kampung di Sungai Udang, Sungai Acheh,Sungai Chenaam,Sungai Bakau.., hangpa sanggup makan ka...?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...