Jom Follow.....

Monday, December 15, 2014

Kita Tidak Kebal Daripada Undang-undang

23 Safar 1436

Sesiapapun tidak kebal daripada undang-undang, sama ada kita pemimpin parti politik, NGO, masyarakat dan sebagainya. Jika kita hendak menjadi pemimpin yang baik, kita juga perlu menjadi rakyat marhain yang baik sebelum kita diangkat menjadi pemimpin.

Kenyataan ini penulis tujukan kepada segelintir ahli politik yang sering dilihat mencabar beberapa keputusan mahkamah yang tidak ikut selera mereka. Lebih mengecewakan keputusan mahkamah disanggah demi mendapat "political advantage" tarhadap kumpulan tertentu di negara ini. Namun kita harus ingat bahawa undang-undang perlu dipatuhi bagi memastikan kestabilan negara ini hatta di negara lain sekalipun. Lebih-lebih lagi ianya melibatkan sensitiviti hubungan antara pelbagai bangsa dan agama.Pihak berkuasa pula perlulah bertegas kuatkuasakan undang-undang.

Sebagai contoh, jika undang-undang jalanraya menetapkan bahawa kita perlu berhenti pada masa lampu isyarat berwarna merah, maka kita perlu patuhi. Jika tidak patuh, maka kecelakaanlah yang menanti kita. Kalau kena saman tu..OK lagi. Kalau KO... ? Sempat ke mengucap?

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...