Jom Follow.....

Thursday, July 14, 2011

Nikmat Banyak,Syukur Sedikit

Akhir-akhir ini banyak peristiwa yang berlaku yang padaku perlu kita bersama-sama bermuhasabah diri. Antara peristiwa yang terkini ialah perhimpunan yang kononnya bersih tetapi bagiku(maaf... dengan izin, tidak ingin menyakiti rakan-rakan lain yang mungkin menyokong) mempunyai banyak kesamaran tentang tujuan sebenarnya. Ada di antara petunjuk-petunjuk tertentu sudah terang lagi bersuluh bahawa ianya bakal mengundang bencana kepada umat Muhammad di Malaysia jika sahabat-sahabat kita di luar sana tidak berhati-hati. Teringat aku pada ayat Al Quran yang perlu dihafal dan difahami tafsirannya ketika belajar di sekolah menengah dahulu iaitu surah A'li Imraan, ayat 103yang bermaksud :

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya."

Ayat di atas adalah jelas menuntut agar umat Muhammad bersatu padu. Tetapi apa yang berlaku akhir-akhir ini di tanahair, tempat tumpah darah kita sendiri semakin menuju ke belakang. Kita teruja dengan apa yang berlaku di negara-negara di Timur Tengah yang masih lagi kacau bilau. Kita dahagakan kuasa dengan menyatakan yang sedang berkuasa sekarang sudah tarlalu lama memerintah, sedangkan faktanya dengan jelas bahawa pemimpin di Malaysia sekarang satu penggalpun masih belum habis memerintah. Sedangkan ada pemimpin pembangkang di Malaysia yang tercinta ini juga telah memerintah sebuah negeri lebih daripada 20 tahun dan tidak mahu-mahu berundur lagi. Adakah ini tidak cukup lagi untuk kita bersyukur? Memang, umat Muhammad di Malaysia sejak dari dulu sering terpengaruh dari unsur-unsur luaran sama ada dari segi hiburan, budaya, sampaikan corak politik dari luar dari Malaysia sering dianggap baik untuk dicontohi. Kenapa budaya yang terang-terang dan telah terbukti menunjukkan kemusnahan hendak diikuti?

Ok lah, mungkin agak berilmiah pula hujahku diatas. Kita beralih sebentar kepada satu kisah , yang aku telah terdengar di salah sebuah radio bercorak keislaman pada waktu pagi sekitar minggu lepas, yang telah diceritakan oleh salah seorang pakar motivasi.Ceritanya bergini :

Sepasang suami isteri tinggal di sebuah taman perumaha. Kehidupan mereka, alhamdulillah.., jika dipandang amat sempurna di kalangan masyarakat setempat. Si suaminya seorang yang baik dan mempunyai perwatakan yang menarik, manakala si isteri pula seorang yang cantik dan sempurna dan mempunyai sifat yang "perfectionist" atau mementingkan kesempurnaan dalam melakukan apa jua kerja dan aktiviti. Ini termasuklah dalam hal menguruskan rumah tangga. Rumah pasangan ini sentiasa bersih dan dekorasi dilakukan dengan tertib dan teratur.

Namun, kekurangannya ialah, setelah berkahwin selama 5 tahun, mereka masih belum dikurniakan cahaya mata.Setelah puas berusaha dan berdoa, maka termakbullah doa mereka di mana si isteri telah disahkan mengandung.Masa proses mengandung, si isteri telah menyediakan segala kelengkapan dari awal kelahiran bayi sampailah sehingga anak itu nanti berumur 3 tahun. Ianya dilakukan rentetan sikap isteri yang amat "perfectionist" dalam perancangan dan perlaksanaan aktiviti kehidupan sehariannya.

Apabila tiba sampai masanya maka lahirlah seorang bayi lelaki dalam kehidupan pasangan berkenaan. Namun begitu,dengan kuasa Yang Maha Esa, maka setelah bayi berkenaan berumur 3 tahun, barulah pasangan ini menyedari kelakuan anak lelaki mereka ini adalah bertentangan dengan sikap mereka yang pembersih dan teratur. Seringkali anak itu dimarahi dan dipukul akibat sering menyepah-nyepahkan rumah.Siibu serigkali mengejar si anak yang melarikan diri apabila handak diajar dan dipukul.

Pada suatu hari, si isteri mendapat panggilan telefon dari rakan lama yang hendak berkunjung ke rumah. Maka dengan cemasnya, tergesa-gesalah si isteri mengemaskan rumah yang macam berkeadaan tongkag pecah. Setelah selesai mengemaskan rumah, maka si isteri ke dapur pula untuk menyediakan hidangan kepada tetamu. Si ibu terpaksa lakukan berseorangan kerana pada masa yang sama si suami keluar bekerja.Apabila sudah selesai, si isteri ke ruang tamu semula. Namum , dengan terkejut si isteri mendapati si anak tadi sedang menyepahkan ruang tamu yang telah dikemaskan tadi.

Dengan tangan yang masih memegang pisau, si isteri bertempik marah dan menyebabkan si anak berlari dan si isteri terus mengejar si anak sehingga keluar rumah. Dalam beberapa ketika dalam kejadian kejar mengejar oleh si ibu tadi, tiba-tiba terdengar dentuman kuat dihadapannya. Pada masa yang sama terasa terpercik cecair dimuka si ibu. Rupa-rupanya darah yang menyala terpalit dan mengalir di muka si ibu dan didapati si anak tadi sedang mengelupur kesakitan dijalan raya. Barulah si ibu sedari bahawa anaknya telah dilanggar lari.

Tanpa menghirau apa-apa lagi si ibu memeluk dan memangku si anak tadi dan menahan kenderaan lain untuk dibawa ke hospital. Sedang memangku anaknya yang sedang kesakitan, beliau hanya mampu berdoa tidak putus-putus agar diberikan satu lagi peluang agar Allah S.W.T. memanjangkan umur anaknya.

Hal ini berterusan ketika si anak dimasukkan di unit rawatan rapi dan sedang diberikan rawatan kecemasan yang mana si ibu berada diluar bilik dan tidak putus-putus berdoa sambil menunggu kedatangan si ayah. Selepas beberapa ketika, muncullah doktor keluar dari bilik kecemasan sambil memandang si ibu tadi sambil berkata denga perlahan.., "Anak puan sudah meniggaal dunia..". Maka rasa kesal terpancar dari raut muka si ibu tadi. Baru disedari bahawa, beliau terlalu kurang bersyukur dengan nikmat yang dikurniakanNya , sebaliknya tak tahan sabar dengan ujian yang diberikanNya, jika dibandingkan dengan nikmat kurniaan anak kepada ini yang sebelum ini amat susah diperolehi .

Pengajaran kepada diriku dan para pembaca semua, bersamalah kita mensyukuri apa jua nikmat yang diperolehi. Jika kita gagal bersyukur, maka nescaya azabNya amat pedih.

2 comments:

  1. betul! ramai dari kita bila nk mintak diberikan nikmat senang je..tapi bila untuk bersyukur, memang payah!
    sama2 muhasabah diri!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...