Jom Follow.....

Friday, July 22, 2011

Memakmurkan Masjid-masjid Allah

Menjelang bulan Ramadhan yang bakal tiba tak lama lagi, penulis terkenang akan kontorversi yang pernah melanda negara pada Ramadhan tahun lepas. Ianya melibatkan program mengimarahkan masjid-masjid oleh pihak-pihak yang tertentu. Namun begitu, penulis termenung sejenak bila terbaca sekejap tadi pada terjemahan yang terdapat pada Al-Quran yang agak sudah lama penulis tinggalkan. Namun penulis sentiasa berazam untuk selalu menjenguk Al Quran selepas ini, sebagaimana penulis selalu menjenguk blog-blog yang ada di alam siber ini. Ayat berkenaan bermaksud:

Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri.Mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam Neraka.

Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.

Surah At-Taubah, 17-18.

Penulis tidak berniat menjadikannya bahan polemik. Namun ianya sekadar menjadi pengajaran bagi penulis dan kepada mereka yang mahu berfikir. Jika ada pihak yang tidak berpuas hati, rujuklah ayat-ayat berkenaan kepada ahli yang muktabar yang berpegang kepada hak (kebenaran) dan menentang akan kebatilan.

Wallahualam.

Renung-renungkan dan selamat beramal.....

4 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...