Jom Follow.....

Thursday, April 11, 2013

Tukang Kebun Bakal Jadi Jutawan?

1 Jamadilakhir 1434

Cuba bayangkan jika tiba-tiba anda yang merupakan seorang rakyat Malaysia dituduh sebagai warga asing? Apakah perasaan anda ? Itulah yang dialami oleh seorang tukang kebun  bernama Ramli Ahmad, berumur 48 tahun dan sudah sekian lama bekerja sebagai tukang kebun di Wisma Darulaman, kompleks Kerajaan Negeri Kedah baru-baru ini.

Menerusi laporan mykmu Ramli memberitahu, sedang dia duduk-duduk di rumahnya, datang seorang kawan yang menunjukkan senaskhah akhbar berbahasa Cina. Peliknya, laporan akhbar itu menyiarkan tentang dirinya yang dikatakan berasal dari Myanmar dan datang ke Malaysia pada tahun 1993.
Terpampang di surat khabar tersebut gambarseorang pemimpin politik bersama sahabat parti sekutunyanya, menceritakan kepada wartawa akhbar itu kononnya Ramli telah menerima kad pengenalan secara tidak sah dari BN untuk membolehkannya mengundi.

Sidang media berkenaan difahamkan untuk menuduh kerajaan BN sengaja memberikan kad pengenalan kepada Ramli bagi memastikan pekerja Wisma Darulaman itu mengundi parti BN.Sebenarnya Ramli adalah anak Kedah. Dia lahir dari hasil pasangan Ahmad Syaarie dan Midah Abdullah yang berasal dari Kemaman, Terengganu yang berhijrah ke Kedah. Bukan dari Myanmar sebagaimana yang didakwa .

Kata mangsa fitnah itu, dia dilahirkan di Pengkalan Kundor, Kedah kira-kira 48 tahun dulu dan kini menetap di negeri Jelapang Padi itu. Ramli pernah mengundi di Kuala Perlis pada tahun 2004 dan kali terakhir mengundi di Pengkalan Kundor ada tahun 2008. Beliau difahamkan sudah membuat laporan polis terhadap tuduhan tersebut.

Apakah nasihat anda terhadap tindakan yang boleh dilakukan oleh Ramli? Saman Fitnah RM 1 juta dan boleh menghalang/menghilangkan kelayakan  ahli politik berkenaan daripada bertanding pada PRU 13? Ataupun dapatkan pampasan segera ratusan ribu ringgit daripada pihak berkenaan sebagai penyelesaian segera? Atau minta jadi calon ?Kita tunggu dan lihat..

Pengajaran:

Berpolitiklah secara Islam dan bukannya berasaskan nafsu.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...