Jom Follow.....

Monday, September 17, 2012

Apabila Matahari Beredar

2 Zulkaedah 1433

Penulis pada hari ini terdengar suatu rancangan agama di sebuah stesen radio yang membicarakan tentang Islam dan sains. Salah satu maklumat yang diketengahkan ialah penemuan terbaru para saintis yang mengesahkan bahawa matahari juga bergerak dan bukan semata-mata bumi dan plenet-plenet yang mengelilinginya. Sebelum ini , di zaman sekolah yang lampau, kita diajar bahawa peredaran matahari yang kita lihat ialah disebabkan oleh pusingan bumi yang mengelilingi matahari, di mana kedudukan matahari dipercayai adalah berada dalam kedudukan statik.

Namun penemuan terbaru ini telah membuka dimensi baru dari sudut ilmu sains.Walau bagaimanapun, penemuan ini sebenarnya terlalu lewat. Ini kerana ianya telah disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W, menerusi ayat Al Quran, dalam Surah Yasin ayat  38 yang bermaksud:"Dan(sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari, ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui".

Tetapi sayang, kebanyakan manusia tidak mahu menerima kenyataan ini dan berfikir. Oleh yang demikian, moga penemuan ini bakal meningkatkan keimanan kita kepada Yang Maha Esa.

Wallahualam


1 comment:

  1. Amat suka dengan lagu ni. Kalau ada kem motivasi,selalu nyanyi :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...