Jom Follow.....

Tuesday, December 17, 2013

Kerajaan Perlu Guna Pendekatan Populis Terpimpin Jika Ingin Terus Berkuasa

14 Safar 1435

Berdasarkan kepada maklum balas akar umbi rakyat marhain, rata-rata mula mengeluh pengumuman demi pengumuman secara bertalu-talu tentang kenaikan pelbagai perkhidmatan di Malaysia akhir-akhir ini. Yang tegar menyokong kerajaan sebelum inipun sudah mula mengeluh dan menunjukkan rasa tidak berpuas hati. Rata-rata boleh faham tentang kenaikan kos, tetapi bukannya dibuat secara bertalu-talu sedangkan kenaikan gaji tahunanpun tidak dapat mengimbangi kenaikan harga yang diumumkan.

Kerajaan boleh menyatakan bahawa tidak mahu gunakan pendekatan populis untuk mentadbir negara, tetapi apakah kerajaan lupa bahawa pendekatan populis itulah yang mengekalkan kuasa kerajaan sekarang. Bagi penulis, pendekatan populis secara terpimpin perlu dilakukan jika kerajaan ingin terus berkuasa. Ianya bukan bermaksud mengikut kesemua kehendak rakyat tetapi setiap tindakan yang dilakukan lebih dilihat bertimbangrasa. Sebagai contoh kenaikan harga masih boleh dilakukan , tetapi ianya bukanlah perlu dibuat di dalam tahun yang sama.

Apa jua keputusan yang dibuat, ianya di tangan kerajaan sekarang. Namun harus diingat bahawa rakyat sekarang mula berdendam bermula dari sekarang sekarang bagi menunggu temph 5 tahun dari sekarang. Pelbagai isu semasa yang melanda rakyat masih belum ditangani oleh kerajaan secara berkesan seperti penindasan pekerja/usahawan bumiputra oleh GLC, penindasan pekerja bumiputra oleh syarikat bukan bumiputra, peluang pekerjaan yang makin mengecil disebabkan polisi kenaikan umur persaraan dan macam-macam lagi. Kenaikan harga pelbagai perkhidmatan dan barangan oleh kerajaan bakal menambahkan dendam kesumat dikalangan rakyat mulai dari sekarang. Namun begitu, kerajaan mungkin boleh berharap agar pembangkang terus memainkan/mengamalkan sikap polisi sama rata di kalangan  rakyat yang dilihat masih boleh menyekat undi bumiputra/melayu/islam ke pihak pembangkang. Bayangkan pembangkan menggunakan taktik yang sama berpura-pura membela bumiputra dan bakal mengamalkan polisi perkongsian kuasa seperti kerajaan sekarang? Apakah rakyat akan tertipu juga? Bukankah kerajaan dan pembangkang 2x5 sahaja?

Wallahualam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...