Jom Follow.....

Sunday, September 18, 2011

Kenangan Bermain Senapang Berpeluru Bemban

Ketika ini penulis sedang menghadiri sesi program akademik di salah sebuah resort di tepi pantai di Sungai Besar Selangor. Setiap unit resort ini berada di atas pantai yang berselut, namun suasana tepi laut ini amat mengujakan. Terdapat juga gelanggang "pin ball" yang disediakan bagi pengunjung-pengunjung yang berminat di kawasan ini.

Setakat ini penulis juga masih belum berasa teringin ataupun belum pernah  untuk mengikuti sama permainan berkenaan. Mungkin juga kerana penulis pada zaman remaja atau kanak-kanak dahulu sudah puas bermain permainan perang-perang dengan menggunakan senapang yang dibuat daripada kayu dan menggunakan batang pokok bemban yang dipotong kecil-kecil sebagai peluru. Getah yang tebal digunakan sebagai pelibas untuk melancarkan pelulu di muncung senapang kayu tersebut . Namun sakitnya tidak terkata jika tembakan sasaran terkena pada badan-badan bahkan sampai menggeliat menahan kesakitan.

Dalam serba kekurangan, anak-anak atau budak-budak kampung ketika itu terpaksa menggunakan sumber sedia ada yang terhad untuk bermain. Sesungguhnya para remaja atau kanak-kanak ketika ini amat beruntung, kerana semuanya sudah tersedia. Cuma sediakan wang sahaja untuk bermain bagi mendapatkan kelengkapan permainan dan sewa kawasan untuk bermain.

Wallahualam

3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...