Jom Follow.....

Monday, July 7, 2014

Warga Kota Tidak Perlukan Undang-Undang Mengarut

10 Ramadhan 1434

Warga ibu kota baru-baru ini kecoh dengan cadangan untuk memperkenalkan undang-undang yang membolehkan denda dikenakan ke atas pengemis dan pemberi derma. Tujuannya ialah bagi membersihkan ibu kota daripada suasana yang tidak menyenangkan pemandangan terutama dikawasan-kawasan yang terlibat dalam sektor pelancongan atau menjadi tarikan utama.

Namun begitu, penulis berpendapat cadangan berkenaan adalah agak "jelek" walaupun ianya berniat baik. Sepatutnya penguatkuasaan perlu diperhebatkan dengan menggunakan undang-undang sedia ada seperti akta imegresen bagi warga asing, akta pemerdagangan manusia bagi yang melibatkan sindiket dan kita punya Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membantu mereka yang tidak bernasib baik. Ironinya, jika semua berfungsi, tidak mungkin bilangan pengemis makin meningkat saban tahun dan mencari para penderma yang bermurah hati.

Jika  pihak berkenaan tidak mampu menjalankan tugas, jangan halang pihak yang mempunyai "suci hati" atau "hati emas" bagi melaksanakan tuntutan agama dengan memperbanyakkan sedekah terutama di bulan yang mulia ini. Agak melampau dan mengarut jika pendermapun hendak dikenakan tindakan undang-undang.

Wallahualam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...