Jom Follow.....

Saturday, November 2, 2013

Tabur Benih Padi Dalam Air: Serahkanlah Kepada Yang Lebih Ahli

28 Zulhijjah 1434

Kita perlu terima hakikat bahawa kita bukanlah mengetahui kesemua benda yang ada di dunia ini. Kesemuanya adalah milik Maha Pencipta. Bancik tertarik dengan kaedah terbaru yang diperkenalkan oleh pemimpin PAS di kempen PRK di DUN Sg Limau Kedah yang mana benih padi ditabur ke dalam bendang atau sawah yang mempunyai kedalaman air yang tinggi.

Setahu Bancik yang bergelumang dengan bendang semasa kecil, jika tanam anak benih padi di dalam air kedalaman yang tinggipun belum tentu hidup, apatah lagi jika butiran padi yang ditaburkan. Sah-sah, akan dihanyutkan air. Kalau ya pun rasa malu, apa salahnya nyatakan ianya sebagai gimik semata-mata bagi tujuan berkempen. Bukankah berkata benar dituntut terhadap orang-orang yang beriman.

Yang lebih penting, jika kita tak pasti sesuatu perkata, apa salahnya kita serahkan kepada mereka yang lebih ahlinya. Jika bukan ahli yang nak memandai-mandai, nantikan ajalah kerosakan yang akan berlaku pada masa akan datang. Walaupun Bancik berasal di Sungai Bakau, Parit Buntar, tetapi Bancik percaya orang di Sungai Limaupun rasa terhina jika cara dan kaedah ini dipertahankan di Sungai Limau.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...