Jom Follow.....

Tuesday, April 5, 2011

Di Mana Lagi Kanak-kanak Kita Hendak Berlindung ?

Terasa kecewa dan amat marah hati ini bila mana penulis mendengar kisah pelajar yang baru berusia 7 tahun dipukul sampai koma dan meninggal dunia oleh guru. Diberitakan bahawa kejadian berkenaan berlaku, bila pelajar berkenaan dituduh mencuri hanya beberapa ringgit.Namun begitu, wajarkah pelajar yang belum akil baligh itu diperlakukan sedemikian rupa?Persoalannya, kawasan manakah yang selamat bagi kanak-kanak sekarang? Lebih mengecewakan , kejadian ini berlaku disebuah institusi pembelajaran agama di sebuah negeri di utara Malaysia.

Saban hari kita mendengar kanak-kanak didera dan diculik di mana-mana.Sekurang-kurangnya di institusi yang menjadikan agama sebagai teras utamanya , ia sepatutnya menjadi benteng terakhir tempat yang paling selamat untuk dihuni atau bagi tujuan pembelajaran. Namun begitu , penulis terasa amat hampa bila kejadian malang ini berlaku juga di institusi berkenaan.

Siasatan perlu dilakukan secara menyeluruh agar keadilan dapat ditegakkan walaupun ianya bakal melibatkan implikasi politik.Pengurusan sekolah berkenaan perlu mengambil tindakan drastik agar hanya guru-guru yang layak dan terlatih sahaja diambil berkhidmat serta menjalani tapisan yang ketat sebelum diterima berkhidmat di institusi tersebut.

Guru-guru yang hanya menjadikan kerjaya guru sebagai pilihan terdesak perlu diketepikan, sebaliknya hanya mereka yang mempunyai minat yang mendalam sahaja yang diberikan keutamaan untuk berkhidmat. Ini penting bagi memastikan kejadian yang amat malang ini tidak berulang kembali pada masa depan.

Penulis juga berpendapat agar pelajar-pelajar sekolah agama perlulah diambil dari mereka yang mempunyai IQ dan EQ kelas pertama kerana merekalah yang bakal menjadi ulama pewaris Nabi dan bukannya diambil daripada mereka yang gagal melanjutkan pelajaran di sekolah-sekolah kebangsaan atau dikalangan yang tidak mempunyai pilihan yang lain untuk melanjutkan pelajaran.


Akhir kata, Al Fatihah kepada pelajar berkenaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...