Jom Follow.....

Friday, December 6, 2013

Eksekutif Melayu Di GLC Perlu Lebih Dibela Berbanding Usahawan Melayu

4 Safar 1434

Disebalik laungan daripada para perwakilan UMNO berkenaan betapa liatnya syarikat berkaitan kerajaan atau dengan kata nama glamour nya "GLC" untuk membantu bumiputra dalam perniagaan, para perwakilan seolah-olah terlupa bahawa kebajikan pekerja eksekutif di GLC sebenarnya yang perlu diperjuangkan. Ini adalah kerana kebanyakan pekerja di GLC tertentu tidak diwakili oleh sebarang kesatuan sekerja berbanding pekerja bukan eksekutif yang telah sekian lama diwakili kesatuan. Mereka ini adalah golongan profesional yang semakin hari semakin menjauhi perjuangan UMNO kerana nasib mereka hanya dipandang sebelah mata sahaja. Jumlah mereka lebih ramai berbanding dengan jumlah individu bumiputra yang bercita-cita hendak jadi ushawan.

Mereka ini sering dibuli dengan diletakkan sasaran KPI yang tidak masuk akal dan perubahan terhadap KPI juga dilakukan secara sesuka hati oleh pihak pengurusan atasan. Natijahnya pihak pengurusan sering mendakwa golongan-golongan ini adalah golongan yang tidak menunjukkan perestasi yang baik dan perlu diberhentikan kerja atas alasan berkenaan atau diketepikan daripada peluang meningkatkan kerjaya mereka di dalam organisasi. Malang bertambah malang , mereka tiada kesatuan untuk menjadi pembela apabila kes mereka dirujuk di peringkat siasatan dalaman.

Maka dengan demikian, tidak hairanlah golongan professional ini mula membenci UMNO yang menunjangi kerajaan dan sekarang dan menyertai pakatan pembangkang bagi melepaskan kemarahan mereka.Mereka menyalahkan kerajaan kerana gagal menapis pimpinan atasan GLC dan memantau kelakuan mereka agar selaras dengan dasar parti pemerintah.Maka penulis amat berharap agar UMNO menubuhkan biro tertentu dan meletakkan wakil di dalam GLC sebagaimana SPRM menempatkan wakil mereka di GLC bagi memastikan perjalanan GLC adalah selaras bagi memartabatkan golongan Melayu dan bumiputra. Jika inipun tak boleh dilakukan, janganlah perwakilan UMNO mendakwa mereka memperjuangkan golongan Melayu dan bumiputra.

Wallahualam.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...